Tilgang på internett ved Rognsfjorden
På årsmøtet i år ble det mye snakk om internettilgang og tildels dårlig 4G-tilgang i området. Både Telenor og HomeNet ønsker å etablere fiber dersom interessen er stor nok.
Styret ønsker å forholde seg nøytal til hvem man bør inngå kontrakt med, men anbefaler alle som ønsker det å tegne abonnement med en eller begge (forklart under), så vi er sikker på at det blir noe utbygging i det hele tatt.
Selv har jeg sitter på gjerdet, men har nå bestemt meg for å gjøre det. Dere andre som også nøler oppfordres til å bestemme dere snart.
Odd-Arne Lorentsen
Leder RHBF
Mer om internettmulighetene:
I mange år har hytteeiere i området vårt lett etter gode løsninger på et stadig voksende behov for internett på hytta. Mange har prøvd et stort utvalg løsninger opp gjennom årene, noen har opplevd at det som fungerte bra i fjor, ikke fungerer like bra i år, og har måttet bytte leverandør flere ganger. Noen hytter har en beliggenhet som ikke gir dekning av noen tjenester, og har måttet klare seg helt uten internett på hytta. En situasjon noen ønsker seg tilbake til, mens andre er glad de har gått bort fra. Noen synes DAB-radioen i stua dekker teknologibehovet på hytta, mens andre synes det er fint å kunne ha hyttekontor, eller å kunne bruke internett til å lokke barn og barnebarn til å komme på hytta. Eller kunne strømme en god film en kveld når været ikke innbyr til å sitte på terrassen utover kvelden.
For første gang har vi alle mulighet til å få en internettforbindelse som fungerer godt både nå og om 20 år. En forbindelse som ikke påvirkes av furua som vokser år for år, eller leverandører som endrer sine prioriteringer. Nylig har BigBlue som har en del abonnementer på feltet vårt sagt at de ikke vil prioritere utbygging til raskere nett hos oss om de ikke får flere abonnenter, noe mye tyder på at de ikke vil få da flere av abonnentene deres allerede har bestilt fiber. Dermed får man en situasjon som kan minne om å dra av plasteret sakte: Smerten kommer likevel, men over lengre tid. En smerte som oppleves gradvis ved at nettet blir tregere og tregere, og over tid blir nettet ubrukelig, før det til slutt legges ned. Vi har mulighet til å få en forbindelse som er den samme om det er knallvær og alle er på stranda, eller om det er regnvær og alle sitter inne på hytta og strømmer film.
Muligheter for internett
Ved å installere fiber gir dette også mulighet for å strømme TV på hytta, med ditt hjemmeabonnement, på en enkel måte. Da slipper man å ha eget TV-abonnement på hytta, som også gir deg en besparelse. Videre tilbyr mange strømleverandører mulighet for avlesing av strømforbruk, temperatur og mulighet for å skru på ovner osv. Det er også mulighet for å ha et kamera montert inne i hytta slik at du kan følge med. I det hele tatt kan ingen av oss vite hvilke muligheter nettet vil gi oss om to, fem eller ti år.
Om vi får fibernett eller ikke kommer primært an på hvor mange som bestiller, men også hvordan bestillingene fordeler seg mellom leverandørene. HomeNet sier at de bygger ut om de får ca. 80 påmeldte hytter, mens Telenor sier 50-60% noe som tilsvarer 110-120 hytter. Det er altså fullt mulig å ikke få en utbygging, ved at eksempelvis bare 75 melder seg til HomeNet, samtidig som Telenor får 45%. Vi i styret anbefaler alle å bestille av minst en av leverandørene. Vi er også kjent med at en del hytteeiere bestiller fra begge, for å maksimere sjansen for at det faktisk blir bygget ut fiber. Sannsynligheten for at begge bygger fiber i vårt område er lav, skal vi dømme fra andre områder hvor fiber er utbygget. Men skulle det likevel bli bygd ut av begge tilbydere, kan det faktisk bli billigere (!) for hytteeier å ha begge enn å bare ha Telenor. (Dette har å gjøre med at HomeNet tilbyr 12 mnd forsinket oppstart av abonnementet, slik at en først kan ta bindingstiden for Telenor, si opp dette abonnementet samtidig som bindingstiden for HomeNet starter, bruke HomeNet i 12 mnd, og så til slutt velge hvilken leverandør en ønsker å bruke videre, etter å ha opplevd begge i praksis.)
Styret ønsker å overlate til hver enkelt hytteeier å ta stilling til hvilke(n) leverandør(er) man eventuelt vil bestille fra, men ønsker å dele noen perspektiver.
I tabellen under er det beskrevet et scenarier, hhv at hytteeier velger Telenor, eller HomeNet. Begge tilbydere har 12 mnd. binding (år 1 i tabellen):
* Det er mulig å få et abonnement med hastighet på 5 Mbit/s til kroner 399,- pr måned Totalt: 4788,- pr år.
Tabellen dekker helårsabonnement, hvor man ser forskjellen i årlig kostnad på over 2000,- (kolonne År 2 ++). Merk at forskjellen øker kraftig om man skulle ønske raskere nett enn 100 Mbit/s. Eksempelvis for 1000 Mbit/s tar HomeNet kr 699,- pr måned, mens Telenor forlanger hele 1299,-.
Det er mange på feltet vårt som ikke ønsker å betale for internett hele året siden hytta ikke er i bruk hele året. Telenor krever oppstartsgebyr kr 1990 hver gang abonnementet startes opp igjen. Om en da ikke vil ha bindingstid koster en ny oppstart hele 4990. HomeNet har 12 måned binding etter at abonnementet er startet opp igjen, men tar ikke betalt for å starte opp igjen.
Begge tilbyderne har normalt en høyere etableringskostnad enn det vi har fått tilbud om nå. Styret har ikke oversikt over hva Telenor normalt tar, men HomeNet skal normalt ha kr 8900. For oss er den nå kr 1990 for Telenor, og gratis for HomeNet. Dette vil si at selv for de som egentlig ikke ønsker internett nå, kan det lønne seg å bestille, og så heller si opp abonnementet etter bindingstidens utløp. Om man bestiller HomeNet gir dette en totalkostnad på kr 5988, mot 10618 for Telenor. Når fiberen er installert kan man, som beskrevet over, inngå og si opp abonnementet ettersom man selv ønsker, uten øvrige kostnader, men som nevnt er det et oppstartsgebyr dersom man ønsker å reaktivere abonnementet senere.
Alle vi i styret anbefaler dere å vurdere internett over fiber for deres hytte. Ta gjerne også en prat med andre i familien som bruker hytta, så du også kan få deres perspektiver på dette. Og bli gjerne med i gruppen Vi som har hytte på Rognstranda og Ormvika på Facebook. Vår nye internettside på www.Rognsfjorden.no er også et sted for informasjon og meningsutveksling. Der vil du finne flere diskusjoner om temaet internett og fiber, og se hva andre i grenda vår har valgt for sin hytte.
Styret ønsker som nevnt å forholde seg nøytralt til valg av leverandør. Likevel mener vi det er viktig å nevne risikoen for at en deling av påmeldingene mellom de to leverandørene kan føre til at det ikke blir noe fibernett på området vårt i det hele tatt. Styret vil derfor oppfordre alle til å bestille minst et abonnement.
Andre faktorer enn pris vil kunne være service, responstid ved feilretting, kompensasjon ved feil og så videre. Her har folk sikkert forskjellig erfaring, så det er vanskelig å gi en anbefaling om hvem av dem som er best. Luftstrekk har også vært et moment flere hytteeiere har trukket frem, og HomeNet har vist vilje til å få lagt fiberkabler i bakken på steder der det er viktig for hytteeierne.
Ønsker du å melde interesse til HomeNet kan du gå inn på https://www.homenet.no/hytte-trosbyfjorden/ eller ta direkte kontakt med områdeansvarlig Jonathan Ourom Løvland på telefon 995 07 782.
Telenors sider for bestilling er på https://fiber.telenor.no/. Alternativt kan en ringe kundeservice på 09000.
Informasjonen gitt overfor er korrekt så vidt styret bekjent, men at det er en mulighet for at det kan være unøyaktigheter eller feil i materialet, men som forhåpentligvis ikke påvirker konklusjonene.
Godt valg av fibernett og fortsatt god sommer!
Styret i Rognsfjorden Hytte- og Båteierforening